www.motorvision.nl

Motorvision Forum
Het is nu 24 apr 2014 18:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Het winterklaar maken van je motor
BerichtGeplaatst: 12 okt 2008 14:25 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 jul 2005 15:48
Berichten: 2613
Woonplaats: Tilburg
Inleiding

De meeste motorrijders zijn er niet dol op de winter. De motor verdwijnt vaak in de stalling tot de eerste zonnestralen van de lente weer komen. Er zijn er ook die, ondanks het slechte weer, toch doorrijden.
In dit artikel zullen we ingaan op de maatregelen die je kunt nemen om je motor in goede conditie de winter door te laten komen.
Hierbij maken we een scheiding tussen doorrijden en stallen, omdat dit totaal andere maatregelen vereist.

We beginnen met het doorrijden. De doorrijder moet immers snel zijn motor winterklaar maken om door te kunnen rijden. De stallers hebben, omdat ze niet meer rijden, tijd genoeg om het hele stuk te lezen ;).

Doorrijden
Wat is er nu anders aan ‘doorrijden’, rijden in de winter, t.o.v. rijden in de zomer?
De 2 belangrijkste verschillen zijn de temperatuur en het feit dat er pekel op de weg kan liggen. Daarnaast is het vaker nat en is door de lagere temperatuur de grip minder.

De invloed van pekel
Pekel wordt in ons land gebruikt ter bestrijding van gladheid. Pekel reageert met water (ijs) en, zeker als er overheen gereden wordt (en de pekel goed vermengt met het ijs), zorgt het dat het ijs smelt en het dus niet meer glad is. Heel fijn dus!
Het nadeel is dat pekel ook invreet op metaal. Vooral aluminium wordt erg lelijk (“bloemkool”-achtige vlekken) en staal gaat roesten. Hiertegen moet de motor dus beschermd worden.
Droge pekel vreet slechts langzaam in, en de invloed daarvan is niet snel merkbaar. Dus als je op een mooie droge winterdag gaat rijden en er ligt nog wat pekel op de weg, kan dat niet zoveel kwaad.
Erger wordt het als de pekel nat is. Dan reageert pekel veel sterker en zijn de schadelijke gevolgen voor je motor dus ook erger. Helemaal erg wordt het als het water warm is. Denk aan water op je hete motorblok of afspoelen met warm water. Hoe hiermee om te gaan wordt verderop beschreven.

Beschermen tegen pekel
Pekel vreet in op metaal. Dus je moet vooral blanke metalen delen beschermen.
De bekende “groenige” boutjes bij vooral Japanse motoren, zijn NIET bestand tegen pekel! Ook geanodiseerd aluminium en verzinkt staal niet. Roestvast staal wel.

Gelakte delen en kunststof worden niet aangetast, dus je hoeft daar in principe niets aan te doen. Natuurlijk is een waslaag altijd goed, maar niet zozeer tegen agressieve invloed van pekel.

Er worden diverse middelen gebruikt om metaal te beschermen tegen pekel, zoals WD40, vaseline, tectyl, olie enz.
Eigenlijk zijn er maar een paar goede. Wij adviseren tectyl. Tectyl is een ‘heavy duty’ substantie die enorm kleeft aan metaal, water en temperatuurbestendig is en een dichte laag op het oppervlak vormt. Pekel zal metaal dat goed is ingespoten met Tectyl niet meer beschadigen.
Beschermingsmiddelen zoals WD40, vaseline, teflonspray e.d. werken wel tegen pekel, maar zijn niet water- en temperatuursbestendig en derhalve niet zo geschikt voor gebruik op een motor. Wordt je motor heet en/of nat dan is de bescherming zo verdwenen.

Voor een ritje op een droge winterdag is vaseline o.i.d. prima, als je de koud blijvende delen van je motor zoals wielophanging, boutjes e.d. wil beschermen tegen droge pekel.
Als je dan na het ritje je motor wast, spoel je de vaseline met pekel en al eraf en is je motor schoon.
Om dagelijks mee door weer en wind te rijden is het dus niet geschikt.

Het nadeel van tectyl is dat het lastig te verwijderen is. Je zal met een kwast en/of doek met terpentine, benzine, diesel of iets dergelijks aan de slag moeten om het te verwijderen. In kleine randjes e.d. is dat erg arbeidsintensief! (Zorg er voor dat je nooit terpentine of benzine op je kuipruitje morst, omdat hier weer niet tegen kan.)

Delen die je in kan spuiten met tectyl:
- buitenpoten voorvork
- niet-RVS boutjes
- achterbrug
- voetsteunen
- linkmechanisme achterbrug.

Delen die je niet in moet spuiten met tectyl:
- remmen (schijven + klauwen)
- ketting
- uitlaat
- binnenpoten voorvork
- carburateurs
- achterschokdemper
- delen waar je het nooit meer af krijgt.

Wassen in de winter
Als je je motor in de winter wast, moet je op een aantal zaken letten.
Als je motor niet met bijv tectyl beschermd is, spuit en was de motor dan eerst met koud water. Pekel reageert veel harder met warm water als met koud dus afspoelen met koud is beter. Spoel voldoende om de pekel ook echt weg te laten lopen, niet dat het alleen maar in een randje of kier gaat zitten.
Als je motor wel beschermd is kan je je motor gewoon met warm water wassen. Wassen van delen die in tectyl staan is eigenlijk zinloos, dat wordt toch niet schoon.
Dus hou het dan bij kuipdelen, velgen e.d. Het is zeker wel zinnig die te wassen, want vuil en pekel veroorzaken sneller krassen in de lak.


Remmen onderhouden
Remklauwen en remschijven moet je nergens mee behandelen. Eventueel kan je de buitenkant van de klauwen in tectyl spuiten maar doorgaans zijn deze gecoat en goed bestand tegen weersinvloeden.
De remzuigers in de klauw zijn wel gevoelig voor corrosie. Vanwege de hoge werktemperatuur en nauwe passing mag je ze niet inspuiten.
Wat je wel kan doen is ze zuiver maken en eventueel invetten met remvloeistof of Até remzuigervet. Minstens zo belangrijk is om ze na de winter weer schoon te maken. Als je dat bijhoudt zullen remzuigers niet vastlopen. Maar doe je er niks aan heb je wel kans de 2e of 3e winter vastlopende remzuigers te hebben en daarmee dus slechte remprestaties.

Ketting onderhouden
De ketting beschermen tegen corrosie is erg belangrijk voor de levensduur ervan. Zand en vuil, maar vooral pekel verkorten de levensduur enorm.
Het enige wat je hier echt tegen kan doen, is de ketting goed smeren. Hou de ketting vet, en dat mag voor de hele ketting gelden, ook de zijkanten e.d.
Het is niet mooi, maar “waar vet zit roest het niet” is hier waarheid.
Belangrijk is wel dat het vuil niet door het vet heen kan; dus eerst schoonmaken, dan invetten. Een vuil deel invetten werkt niet.
Omdat de ketting beweegt en scharniert, (op de slijtagepunten) is het belangrijk het smeren regelmatig te doen, omdat het vet van deze punten verdwijnt.
Als je een rit maakt over natte weg waarop veel pekel is gestrooid spat het zoute water tegen de ketting en gaat het kettingvet er af. Dat kan erg snel gaan, soms moet je eigenlijk na 20km al wel weer smeren!!
Dat is niet altijd even praktisch, maar dagelijks controleren en smeren indien nodig is in de winterperiode raadzaam.
Wat erg slecht is, is een motor nat en met ongesmeerde ketting weg zetten, en dan enkele dagen/weken niet gebruiken. Het vocht (met zout) krijgt dan te tijd goed in te vreten op het onbeschermde staal.
Het meest ideaal is om je ketting eerst droog (water eraf) te rijden en hem dan in te smeren voordat je de motor weg zet. Dit zal niet altijd mogelijk zijn. Met een oude doek goed afdrogen en het ergste vuil verwijderen werkt ook goed.

Koeling
In de koude wintermaanden krijgt de motor meerstal koeling genoeg, maar het kan ook teveel zijn. De rijwind koelt de motor zoveel dat het kan zijn dat de olie niet warm genoeg wordt. Het duurt in elk geval langer voordat de motor op bedrijfstemperatuur is, bij vrieskou tot wel 20km. Het is raadzaam dus bij zulke lage temperaturen de motor in het begin niet te zwaar te belasten. (bijna)volgas en hoge toeren vermijden dus.
Als je voelt dat het blok na een rit niet warm is (beste te voelen aan het carter en de radiateur) kan je bijvoorbeeld aan de voorkant de kuip gedeeltelijk afplakken, of de radiateur of oliekoeler deels afplakken totdat deze wel goed warm wordt.
Let wel op bijv met stadsritten en stilstaan dat de motor nog wel genoeg koelt. Plak dus ook weer niet teveel af.

Koelvloeistof
Wanneer je motor mogelijk wordt blootgesteld aan vrieskou, dan moet de koelvloeistof een vriespunt van -20°C of lager hebben, anders kan het koelwater bevriezen en daarmee ook je motorblok ergens scheuren. Als water bevriest zet het uit en dan kan daardoor het motorblok kapot drukken.
Zorg dus dat er goede koelvloeistof in zit. Bij twijfel vervang je de koelvloeistof, voorschrift van de fabrikant is doorgaans dat dat om de 2 jaar toch moet.

Comfort
Voor het verhogen van het rijcomfort kan je nog een aantal specifieke zaken bedenken. Niet perse noodzakelijk maar soms wel fijn.
Omdat je handen vaak de ‘bottleneck’ zijn bij kou (de rest kan je aardig goed aankleden maar te dikke handschoenen rijdt weer vervelend) is het te overwegen handvatverwarming te monteren of om handkappen te plaatsen die de rijwind van je handen af houden. Dit scheelt aanzienlijk. De combinatie van beiden is natuurlijk ook een optie!
Ook is er voor een beperkt aantal motoren (o.a. BMW) een verwarmd zadel verkrijgbaar.

Bevriezende carburateurs
Bij motoren met carburateurs kan het voorkomen dat die ‘bevriezen’. Dat komt doorgaans voor bij temperaturen tussen 0 en +7 graden bij een hoge luchtvochtigheid.
Voor het verdampen van benzine is warmte nodig. Deze wordt onttrokken aan de omgeving, zijnde de lucht en de carburateur. De luchttemperatuur daalt dus en de in de lucht aanwezige watermoleculen (er zit altijd vocht in lucht) slaan neer op de koude delen en vriezen vast als de temperatuur laag genoeg is. Dit veroorzaakt vernauwingen of verstoppingen waardoor je motor slecht kan gaan lopen.
Om dit op te lossen zijn er carburateur-verwarmingssetjes verkrijgbaar voor de meeste motoren. Helaas zijn deze soms niet toereikend en blijft het probleem bestaan.
Een andere oplossing kan zijn het plaatsen van een gloeilamp (bijv een koplamp) in de luchtfilterkast. Hierdoor stijgt de temperatuur van de lucht die de carburateur(s) in gaat iets en kan, mits het genoeg is, de lucht wel genoeg verdampingswarmte leveren zonder dat het vocht bevriest.
De clou is dus eigenlijk dat de carburateur en/of de lucht iets warmer moeten zijn.

Bij temperaturen rond de 0 of lager is er doorgaans nog dermate weinig vocht in de lucht aanwezig dat die geen aanvriesproblemen meer veroorzaakt.
Ook motoren met volle kuip, waar veel motorwarmte in blijft hangen, hebben minder last van aanvriesproblemen.
Motoren met injectie hebben er helemaal geen last van omdat de benzine onder druk wordt ingespoten en dat gebeurt ook nog eens dichter bij het motorblok, waar het veel warmer is.


Stallen
Als je je motor langere tijd stalt (zeg langer dan een maand) is het verstandig een aantal voorzorgsmaatregelen te nemen die ervoor moeten zorgen dat je motor na die periode weer probleemloos start en in goede staat verkeert.

Stallingplaats + stallingduur
Het is vooral belangrijk dat je motor niet te vochtig staat. Vocht werkt corrosie in de hand, zowel aan de buitenkant van je motor als in het motorblok, bij stekkerverbindingen e.d. Met een beetje pech start je motor daardoor na de stallingperiode niet meer.
De temperatuur hoeft geen kamertemperatuur te zijn, maar minimaal 10 graden is wel wenselijk.


Accu
Een accu die niet gebruikt wordt loopt langzaam leeg. En een accu die koud staat heeft minder capaciteit dan een warme accu (hij levert minder spanning en is eerder leeg). Bij vorst kan de capaciteit wel dalen tot 1/3e van de capaciteit bij 20 graden.
Staat je motor lang stil in de vrieskou dan zal deze niet meer starten.
Daarnaast slijt een accu als hij niet goed vol is. Dus als hij lang leeg staat loopt hij onherstelbare interne schade op.
Het is belangrijk je accu daarvoor te behoeden. Een ‘warme’ (i.i.g. vorstvrije) stallingsplaats, en een druppellader aansluiten is optimaal. Als je motor wel koud staat kan je de accu eruit halen en in huis zetten, dan blijft hij al veel langer vol en dus goed.
Een druppellader houdt zelf de accu vol en je hebt er geen omkijken naar, dus je kan hem de hele winter aan laten staan.
(Het is overigens een fabel dat je een accu af en toe moet ontladen en weer opladen! Dat geldt voor bepaalde soorten oplaadbare batterijen maar niet voor accu’s).
Een nieuwe accu kost al gauw €100,- . Een goede accu (druppel) lader kost ca €60,- en is dus geen onverstandige investering.
Als je motor regelmatig gebruikt wordt (voor ritten >ca20km) hoef je de accu niet aan een druppellader te zetten.


Olie
Olie lijdt op zich niet van de winter, maar aan lucht blootgestelde olie degradeert langzaam (dus niet in gesloten verpakking, wel in motorblok). Dit gaat dermate langzaam dat een winter geen probleem is.
Echter gebruikte olie neemt zuren en verbrandingsresten op waardoor de olie ook verzuurt. Is je olie aan vervanging toe, of bijna, dan verdient het de aanbeveling om deze voor de stallingperiode te vervangen.

Banden
Banden voor de stalling op spanning zetten, normale spanning of iets hoger dan normaal.
Wielen hoeven niet perse van de grond, als het kan is het prima (bijv in een bok) maar banden worden zeker niet onrond van een tijdje stilstaan.

Frame/Lak
Het frame van de motor kan prima tegen kou en stilstaan, maar let op blanke stukken metaal, bijv waar door slijtage lak af is. Als de stalling koud en wat vochtig is slaat er snel vocht neer op de motor en gaan delen waar geen lak zit roetsen. De motor vooraf in de was zetten of blanke metalen delen inspuiten (met bijv siliconen- of vaselinespray) voorkomt dit.

Koelvloeistof
Let op dat, als je motor mogelijk wordt blootgesteld aan vrieskou, deze voorzien is van koelvloeistof met een vriespunt van -20°C of lager. Anders kan het koelwater bevriezen. Als water bevriest zet het uit en kan dan het motorblok kapot drukken.
Zorg dus dat er goede koelvloeistof in zit. Bij twijfel vervang je je koelvloeistof, voorschrift van de fabrikant is doorgaans dat dat om de 2 jaar toch moet.

Benzine + toevoegingen
Er zijn allerlei benzine toevoegingen in de handel waar van alles van beloofd wordt. Er zijn middelen die reinigend werken voor het carburatie- of injectiesysteem, die corrosie voorkomen enz. Maar voor het stallen van je motor heb je deze zeker niet nodig.
Zorg wel dat je benzinetank vol is voor het wegzetten, dat helpt wel om de roestduivel eruit te houden. Tanks van moderne motoren zijn doorgaans goed verzinkt zijn en zullen niet meer zo snel roesten…

Motorhoes
Als je motor buiten staat, zorg dan voor een goede waterdichte motorhoes. Zorg wel dat deze goed kan ventileren (bijvoorbeeld aan de onderkant) zodat er geen schimmel ontstaat en zodat vocht wat uit de lucht op de motor condenseert, ook weer kan verdampen als het waait of het wat warmer is.
Bij binnen stalling is waterdicht dus niet nodig, maar is het wel nodig dat de hoes genoeg ventileert (dus aan de onderkant de motor vrij open laten).

Wat je vooral NIET moet doen

Motor starten
Het heeft totaal geen zin als je je motor langere tijd stil zet, om deze af en toe een keer te starten. Sterker nog, dat is alleen maar slecht. Het heeft pas zin om te doen als je er een stuk mee gaat rijden, liefst >30km.
Als je hem start (koude motor uiteraard) trek je om te beginnen je accu leeg terwijl deze daarna niet de kans krijgt weer bij te laden. Daarnaast condenseert er in een koude motor veel vocht uit de lucht, waardoor de motor vanbinnen dus heel vochtig is (vergelijk, soms zie je wel eens een auto rijden die nog dampt, waar een straaltje water uit de uitlaat loopt).

Vies inspuiten
Als je je motor vies inspuit kapsel je vuil in onder de beschermende laag en dat vuil kan ongestoord aan je motor. Daarnaast kan het vuil eraf gaan en heb je dus een open plek zonder bescherming.

Banden leeg laten lopen
Het is ook niet zinvol je banden leeg te laten lopen, ook niet als je motor met de wielen van de grond staan.

Bronvermelding: De tekst voor dit artikel is geschreven door Sander (Haga-San).

_________________
my photo's on smugmug
| video's on vimeo

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 okt 2008 08:16 
Offline
Master
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 aug 2005 22:06
Berichten: 1282
Wat een geweldig stuk zeg!!! :lol: :lol:

Zijn er hier nog mensen die hun motor echt op stalling zetten of juist voor woon-werk doorrijden of zo?

En vragen kan je hier stellen natuurlijk!

_________________
Beter laat dan moe


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 okt 2008 16:31 
Offline
Heavy user
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 aug 2005 09:47
Berichten: 507
Woonplaats: Tillietown
Ik ga gewoon weer lekker doorrijden deze winter, vooral omdat ik geen auto heb :lol: .
Zolang de brommer het nog blijft doen blijven wij gewoon door gaan.
Als ik zometeen terug naar huis rij zet ik 44000 mijl op de teller :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 okt 2008 18:46 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 jul 2005 14:28
Berichten: 3748
Woonplaats: Oosterhout
Net ingereden.

_________________
www.youtube.com/pdvd78
Hij mag vies worden!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2008 11:49 
Offline
Master
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 aug 2005 22:06
Berichten: 1282
Pim schreef:
Net ingereden.

Wie, bianca??? :lol:

_________________
Beter laat dan moe


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 okt 2008 08:45 
Offline
Heavy user
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 aug 2005 09:47
Berichten: 507
Woonplaats: Tillietown
HagaSan schreef:
Pim schreef:
Net ingereden.

Wie, bianca??? :lol:


8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het winterklaar maken van je motor
BerichtGeplaatst: 28 dec 2010 13:08 
Offline
Master

Geregistreerd: 28 aug 2005 11:32
Berichten: 2045
Woonplaats: nederland
Bij doorrijden en stalling te gebruiken!

Radiator slangen met een heel dun laagje zuurvrije vaseline insmeren !

Al je kabels lichtjes insmeren met zuurvrije vaseline(WD 40)!
Vergeet ook niet de saleringetjes van je voorpoten!

Bij stalling buiten na t rijden een spuitje Wd 40 in de uitlaat spuiten (niet teveel)
helpt tegen condesvorming in de uitlaat !
Vooral mensen met een Zwarte uitlaat en geen Rvs !

Bij zwarte uitlaten (bij de meeste oudere modellen)de uitlaat insmeren met kachelzwart(uit oma tijd) !
Te verkrijgen bij de betere kachelzaken !

Kuipdelen met een cockpitspray inspuiten!

Bij doorrijden in de winter ,3/4 van je radiator bedenkken (ductape),daardoor komt de motor toch op bedrijfstemperatuur!

Regelmatig schijven reinigen met een zachte droge doek!

_________________
Ducati Multistrada ,without heart we would be mere machines !!!


Laatst bijgewerkt door Lorenzo op 20 nov 2011 03:23, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het winterklaar maken van je motor
BerichtGeplaatst: 15 nov 2011 20:07 
Offline
Master

Geregistreerd: 28 aug 2005 11:32
Berichten: 2045
Woonplaats: nederland
:idea: Dit toppic maar even onder de aandacht brengen! :idea:

_________________
Ducati Multistrada ,without heart we would be mere machines !!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het winterklaar maken van je motor
BerichtGeplaatst: 15 nov 2011 23:13 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 jul 2005 14:28
Berichten: 3748
Woonplaats: Oosterhout
Reminds me van de week even tkc's te bestellen zodat ik sneeuwkettingen op maat kan maken... of bedoelen we dat hier niet met winterklaar maken?

_________________
www.youtube.com/pdvd78
Hij mag vies worden!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het winterklaar maken van je motor
BerichtGeplaatst: 17 nov 2011 02:14 
Offline
Master

Geregistreerd: 28 aug 2005 11:32
Berichten: 2045
Woonplaats: nederland
Lekker warm en droog in de auto naar de wintersport !!!!

_________________
Ducati Multistrada ,without heart we would be mere machines !!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het winterklaar maken van je motor
BerichtGeplaatst: 17 nov 2011 08:36 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 jul 2005 14:28
Berichten: 3748
Woonplaats: Oosterhout
Zoals gepresenteerd op de eicma ;) En inderdaad tks's er onder...

Bijlage:
suzuki-v-strom-extreme.jpg
suzuki-v-strom-extreme.jpg [ 107.35 KiB | 2902 keer bekeken ]


Bijlage:
suzuki-v-strom-extreme-left-side.jpg
suzuki-v-strom-extreme-left-side.jpg [ 115.7 KiB | 2901 keer bekeken ]


Bijlage:
suzuki-v-strom-extreme-right-rear.jpg
suzuki-v-strom-extreme-right-rear.jpg [ 104.42 KiB | 2901 keer bekeken ]


Bijlage:
suzuki-v-strom-extreme-seat.jpg
suzuki-v-strom-extreme-seat.jpg [ 85.47 KiB | 2898 keer bekeken ]

_________________
www.youtube.com/pdvd78
Hij mag vies worden!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het winterklaar maken van je motor
BerichtGeplaatst: 17 nov 2011 12:33 
Offline
Heavy user

Geregistreerd: 09 aug 2010 16:06
Berichten: 370
Woonplaats: Amsterdam
vandaag es wat corrosion protectant scoren...
Afbeelding

Here we go again... de bekende corrosie-afsteekmes-test: http://www.motorstophelder.nl/anti-corrosie/index.htm

Alhoewel... misschien toch nog voor mijn trouwe vaseline gaan...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het winterklaar maken van je motor
BerichtGeplaatst: 17 nov 2011 13:53 
Offline
Heavy user

Geregistreerd: 09 aug 2010 16:06
Berichten: 370
Woonplaats: Amsterdam
het is geworden.... de Scottoiler FS365 Spray. ik ben gezwicht door een verkooppraatje (neen niet van Pr0zaq).

blijkbaar kan je dit spul over je gepekelde delen spuiten, het neutraliseert zout. nadeel is dat het gemakkelijk afspoelt dus dan zal ik telkens weer moeten bijspuiten na een regenbui. voordeel is dat ik niet met engine degreaser aan de slag hoef in het voorjaar om een laag smurrie er af te halen.

we zullen zien...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het winterklaar maken van je motor
BerichtGeplaatst: 17 nov 2011 16:20 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 jul 2005 14:28
Berichten: 3748
Woonplaats: Oosterhout
Mormel schreef:
het is geworden.... de Scottoiler FS365 Spray. ik ben gezwicht door een verkooppraatje (neen niet van Pr0zaq).

blijkbaar kan je dit spul over je gepekelde delen spuiten, het neutraliseert zout. nadeel is dat het gemakkelijk afspoelt dus dan zal ik telkens weer moeten bijspuiten na een regenbui. voordeel is dat ik niet met engine degreaser aan de slag hoef in het voorjaar om een laag smurrie er af te halen.

we zullen zien...



Engine degrease... werkt dasty niet?

_________________
www.youtube.com/pdvd78
Hij mag vies worden!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het winterklaar maken van je motor
BerichtGeplaatst: 17 nov 2011 17:16 
Offline
Heavy user

Geregistreerd: 19 mei 2008 14:15
Berichten: 852
Woonplaats: Mokum
Pim schreef:
Mormel schreef:
het is geworden.... de Scottoiler FS365 Spray. ik ben gezwicht door een verkooppraatje (neen niet van Pr0zaq).

blijkbaar kan je dit spul over je gepekelde delen spuiten, het neutraliseert zout. nadeel is dat het gemakkelijk afspoelt dus dan zal ik telkens weer moeten bijspuiten na een regenbui. voordeel is dat ik niet met engine degreaser aan de slag hoef in het voorjaar om een laag smurrie er af te halen.

we zullen zien...



Engine degrease... werkt dasty niet?


Je zweert zeker ook bij lampenolie voor je velgen?? Nederlanders... :?

_________________
Consequent Inconsistent


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het winterklaar maken van je motor
BerichtGeplaatst: 17 nov 2011 17:24 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 jul 2005 14:28
Berichten: 3748
Woonplaats: Oosterhout
petroleum is daar inderdaad erg goed voor... wd40 daarentegen zit in veel makkelijkere spuitbussen! Die dasty is hetzelfde spul als dat schoonmkaaspul van s100 alleen 10 x zo goedkoop!

_________________
www.youtube.com/pdvd78
Hij mag vies worden!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het winterklaar maken van je motor
BerichtGeplaatst: 17 nov 2011 17:29 
Offline
Heavy user

Geregistreerd: 09 aug 2010 16:06
Berichten: 370
Woonplaats: Amsterdam
whatever, ontvetter!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het winterklaar maken van je motor
BerichtGeplaatst: 20 nov 2011 03:01 
Offline
Master

Geregistreerd: 28 aug 2005 11:32
Berichten: 2045
Woonplaats: nederland
Pim schreef:
petroleum is daar inderdaad erg goed voor... wd40 daarentegen zit in veel makkelijkere spuitbussen! Die dasty is hetzelfde spul als dat schoonmkaaspul van s100 alleen 10 x zo goedkoop!


DASTY ,SUPER SPUL !!!!!!!!!!

Al die dure ontvetters kunnen echt de deur uit ,zoals ik al vaker vermeld heb in een ander toppic ,DASTY RULES !!!

:mrgreen: :mrgreen: neej ik heb geen aandelen ofzo :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Ducati Multistrada ,without heart we would be mere machines !!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het winterklaar maken van je motor
BerichtGeplaatst: 20 nov 2011 03:05 
Offline
Master

Geregistreerd: 28 aug 2005 11:32
Berichten: 2045
Woonplaats: nederland
Pim schreef:
Zoals gepresenteerd op de eicma ;) En inderdaad tks's er onder...

Bijlage:
suzuki-v-strom-extreme.jpg


Bijlage:
suzuki-v-strom-extreme-left-side.jpg


Bijlage:
suzuki-v-strom-extreme-right-rear.jpg


Bijlage:
suzuki-v-strom-extreme-seat.jpg


Lekker door de ijzel en de sneeuw met min 10 op de motor, slapen in een tentje ,DAAR droomt toch iedereen van (not) :mrgreen:
NUTS !!!!
:wink:

_________________
Ducati Multistrada ,without heart we would be mere machines !!!


Laatst bijgewerkt door Lorenzo op 20 nov 2011 03:22, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het winterklaar maken van je motor
BerichtGeplaatst: 20 nov 2011 03:20 
Offline
Master

Geregistreerd: 28 aug 2005 11:32
Berichten: 2045
Woonplaats: nederland
Ook Iets voor op winter-sport als extra :mrgreen: :mrgreen:


Afbeelding

_________________
Ducati Multistrada ,without heart we would be mere machines !!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het winterklaar maken van je motor
BerichtGeplaatst: 06 dec 2011 10:31 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 jul 2005 14:28
Berichten: 3748
Woonplaats: Oosterhout
Naar aanleiding van de test van Motorstop Helder met pisbakstalen plamuurmessen is de keus voor mij gevallen op de Tectyl Superwax van Valvoline. Gister maar een busje besteld om mijn blok zo te beschermen teneg de invloeden van pekel gedurende mijn winterse ritjes.

Afbeelding

De test van Motorstop Helder: http://www.motorstophelder.nl/anti-corrosie/index.htm

En ja ik weet dat dit een smerig goedje is om weer te verwijderen maar dan komt Dasty weer goed van pas!

Afbeelding

_________________
www.youtube.com/pdvd78
Hij mag vies worden!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het winterklaar maken van je motor
BerichtGeplaatst: 15 dec 2011 23:42 
Offline
Master

Geregistreerd: 28 aug 2005 11:32
Berichten: 2045
Woonplaats: nederland
Om je stickerwerk (kuipwerk) te beschermen ,een laagje cockpitspray erover !
Bij het Krui.vat ,de goedkoopste en de beste!!

_________________
Ducati Multistrada ,without heart we would be mere machines !!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het winterklaar maken van je motor
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 10:11 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 jul 2005 14:28
Berichten: 3748
Woonplaats: Oosterhout
Gewoon heel goed in de turtle wax!

_________________
www.youtube.com/pdvd78
Hij mag vies worden!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het winterklaar maken van je motor
BerichtGeplaatst: 18 dec 2011 13:20 
Offline
Master

Geregistreerd: 28 aug 2005 11:32
Berichten: 2045
Woonplaats: nederland
Inderdaad!


:mrgreen:

_________________
Ducati Multistrada ,without heart we would be mere machines !!!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling